Op dinsdag- en woensdagavond tijdens de zomermaanden treft u op de rivier de Vecht een groep kinderen aan, die daar bezig zijn met het volgen van een zeilcursus. De cursus wordt jaarlijks georganiseerd door de vrijwilligers van de commissie JeugdZeilPlan van WSV “De Vecht”.

Wellicht zult u bij het zien van dit alles denken dit is misschien de wat voor mijn zoon of dochter, dan bent u van harte welkom op de haven en u kunt dan het jeugd zeilen van nabij aanschouwen, de aanwezige instructeurs kunnen u dan tevens aanvullende informatie verstrekken. Ook kunt u een bericht sturen naar jzp@wsvdevecht.nl.

Het JZP geeft een zeilcursus waarbij in het eerste seizoen de nadruk ligt op het vertrouwd raken met de boot en de elementen.
Deze cursus wordt afgesloten met het CWO Diploma I. Diploma I geeft aan dat alle basisvaardigheden zijn geleerd.

In het tweede seizoen als de kinderen reeds in het bezit zijn van het CWO Diploma I wordt er aandacht besteed aan de technieken die noodzakelijk zijn om verantwoord op open water te kunnen varen. Tevens worden zij voorbereid op het wedstrijdzeilen.
Deze cursus wordt afgesloten met het CWO Diploma II. Diploma II betekent dat er t/m windkracht 4 Beaufort zelfstandig gevaren kan worden.

Na het behalen van beide diploma’s kunnen de kinderen dan deelnemen aan de groep wedstrijdzeilen waarbij het eerste jaar gezien wordt als leerjaar en de rest als trainingsjaren.
Deze cursus wordt afgesloten met het CWO Diploma III. Diploma III wil zeggen dat men t/m windkracht 6 Beaufort kan zorgen voor een veilige vaart voor schip en bemanning.

• Om te kunnen deelnemen moet een kind jeugdlid van WSV “De Vecht” zijn/worden.
  • Kinderen die willen deelnemen aan het JZP moeten voor 1 januari van het lopende jaar 8 jaar zijn geworden.
  • Het bezit van een zwemdiploma A is vereist.
  • De opleiding wordt gesplitst in 3 groepen :
    – beginners CWO Diploma I
    – gevorderden CWO Diploma II
    – wedstrijdgroep CWO Diploma III.
  • De beginners en de gevorderden sluiten hun opleiding af met een diploma en de wedstrijdgroep houdt zich bezig met het voorbereiden op het wedstrijd¬zeilen, waarbij het eerste jaar gezien wordt als leerjaar en de rest als trainingsjaren.
  • Kinderen van leden moeten om deel te nemen minimaal een Optimist ter beschikking hebben voor de tijd dat zij in de beginnersgroep zijn geplaatst.
  • Kinderen van niet leden worden toegelaten indien zij de lessen kunnen volgen met een Optimist.
  • De lessen beginnen om 18.30 uur, men dient dan opgetuigd te zijn om onmiddellijk te kunnen beginnen.
  • Als men tweemaal zonder bericht wegblijft, wordt er aangenomen, dat men te weinig belangstelling heeft en wordt men eventueel van de deelnemerslijst geschrapt.
  • Tijdens de lessen en trainingen is het verplicht een deugdelijk zwemvest te dragen.
  • In het jaar dat men 16 jaar wordt is het helaas het laatste jaar dat men met het JZP mee mag doen.
  • Men kan dan wel jeugdlid van WSV “De Vecht” blijven.Deelname aan het JZP is voor eigen rekening en risico.

Het JZP is er voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 16 jaar, die in het bezit zijn van minimaal het zwemdiploma A en de beschikking hebben over een éénpersoons jeugd zeilboot type “Optimist”.

In 1980 is door een groep zeilenthousiasten het plan geopperd om een trainingscursus voor kinderen in de leeftijdsgroep van 8 tot 16 jaar te organiseren. Dit met het doel voor ogen de kinderen vertrouwd te maken met de zeilsport en om de haven niet te laten vergrijzen. Men ging ter informatie bij het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond en die zond wat documentatie en bood aan om een zaterdag te komen met 10 Optimisten om de toekomstige instructeurs uit te leggen hoe men het alles het beste kon aanpakken. Dit aanbod werd aangenomen en het werd een leuke en leerzame dag. Men begon met inschrijven en groepen in te delen. Later werd ook nog een Optimist aangeschaft, omdat er soms meerdere kinderen uit één gezin wilden zeilen en zodoende geen tweede boot hoefde aan te schaffen, deze optimist werd later weer verkocht om twee goede volgboten te kopen. Door de inzet van de instructeurs en het plezier van de kinderen is het Jeugdzeilplan (JZP) geworden tot wat het nu is.

Tarieven (eenmalig)

Inschrijfgeld

Tarieven (per jaar/seizoen)

Deelname aan het JZP

Ligplaats op de haven

Jeugdlidmaatschap incl. lidmaatschap K.N.W.V.